História - Volkswagen Golf I (Mk1) (1974 – 1983)

Volkswagen Golf I je prvá generácia malého rodinného auta vyrábaného a predávaného spoločnosťou Volkswagen. Ako nástupca ikonického modelu Beetle debutoval Golf prvej generácie v Európe v máji 1974 s dizajnom od Giorgetta Giugiara zo štúdia Italdesign.
Volkswagen začal s vývojom prototypov možných nástupcov modelu Beetle už začiatkom 50. rokov. Všetky interné vývojové projekty niesli označenie „EA“ (Entwicklungsauftrag – vývojová úloha). Tento vývoj prebiehal ešte počas pôsobenia Heinza Nordhoffa, ktorý bol generálnym riaditeľom Volkswagenu od roku 1948 do 1968.
V roku 1952 postavila spoločnosť model EA41 v spolupráci s Pininfarinou. Išlo v podstate o prekarosovaný Beetle, ktorý sa nikdy nedostal do sériovej výroby. Prvý prototyp EA47 vznikol v roku 1953 a počas nasledujúcich troch rokov bolo postavených minimálne 11 ďalších variantov.
EA41

EA47

V roku 1958 začalo Porsche projekt číslo 728 ako revíziu Beetlu. Neskôr sa tento projekt transformoval na Volkswagen EA53, ktorý sa vyvíjal niekoľko rokov a viedol k modelu Type 3. V roku 1957 sa spustila ďalšia dizajnová štúdia EA97. Tento model bol väčší než Beetle, ale zachovával klasický zadný pohon. Bolo postavených približne 200 kusov, pričom karoséria sa líšila podľa toho, či ju vytvoril VW alebo Ghia. Posledný exemplár EA97 bol vyrobený v roku 1960. Neskôr poslúžil ako základ pre model Brasília vyrábaný brazílskou pobočkou Volkswagenu.
EA97

Projekt EA158 odštartoval v roku 1962 ako unibody štúdia Pininfariny. Postupne však auto narástlo a pribralo na hmotnosti, preto bolo nakoniec zamietnuté ako náhrada za Beetle. Neskôr sa ale stalo základom pre model Volkswagen Type 4. V roku 1967 sa objavili ďalšie dva prototypy s označením EA235 a EA235a. Posledný interný pokus o náhradu Beetlu pod vedením Nordhoffa bol EA276, malý trojdverový hatchback s predným náhonom a vpredu umiestneným vzduchom chladeným motorom. Projekt bol zrušený po smrti Nordhoffa, ale stal sa inšpiráciou pre brazílsky model Gol.
EA276

V rovnakom období Volkswagen rozšíril ponuku o model Type 3 (1961) a Type 4 (1968). V roku 1964 navyše získal Auto Union od spoločnosti Daimler-Benz, čím sa dostal k technológiám značiek ako DKW, Horch, Audi a Wanderer.
Po Nordhoffovi sa stal generálnym riaditeľom Volkswagenu Kurt Lotz (1968 – 1971), ktorý urýchlil snahu o rozšírenie portfólia a nahradenie Beetlu. V roku 1969 Volkswagen kúpil NSU, ktoré bolo zlúčené s Auto Union. Výsledkom tejto fúzie bolo, že stredne veľké vozidlo s pohonom predných kolies, vyvíjané v NSU, sa dostalo na trh nie ako NSU, ale ako Volkswagen K70.
K70

V roku 1968 vznikol projekt EA266 – interný projekt Porsche, kde motor ležal v zadnej časti pod podlahou, bol vodou chladený, štvorvalcový a uložený pozdĺžne v strede auta. Už o rok neskôr, v roku 1969, začal Volkswagen pracovať na projekte EA337, ktorý čerpal techniku a pohon predných kolies z divízie Audi.
EA266

EA337

V roku 1966 Volkswagen vyrobil takmer 1,5 milióna áut a vykázal čistý zisk 300 miliónov mariek. Do roku 1967 však domáci predaj klesol na 370 000 kusov, pričom len o dva roky skôr to bolo 600 000. Vládne stimulačné opatrenia síce predaj oživili, no situácia nebola ružová. Export modelu Beetle do USA vzrástol zo 232 550 kusov (1963) na 423 008 kusov (1968), no konkurencia v domácom Nemecku rástla. Ford (Escort) a Opel (Kadett) začali cieliť na rovnakú zákaznícku skupinu. Podiel Volkswagenu na domácom trhu klesol z 45 % (1960) na 26 % (1972). Zisky padli z 330 miliónov mariek v roku 1969 na 12 miliónov v roku 1971.
K tomu sa pridala aj medzinárodná kríza – tzv. Nixonov šok v roku 1971 ukončil viazanosť amerického dolára na zlato, čo spôsobilo, že nemecká marka posilnila o 40 % voči doláru. Spolu s 10 % colom na dovoz áut do USA to znamenalo masívny prepad predaja na kľúčovom trhu. V roku 1973 udrela ropná kríza, čo spôsobilo globálnu recesiu. Nemecko reagovalo zákazom používania súkromných áut v niektoré dni a prísnymi obmedzeniami rýchlosti.
V roku 1972 sa Opel stal najväčším výrobcom áut v Nemecku. Kritika na bezpečnosť modelu Beetle narastala – podobne ako Chevrolet Corvair, aj Volkswagen čelil vlne negatívnej publicity. V roku 1974 Volkswagen vykázal stratu 807 miliónov mariek, pričom samotná americká pobočka VW zaznamenala mínus 200 miliónov.
V roku 1969 navštívili Lotz a taliansky importér VW Gerhard Gumpert autosalón v Turíne. Štyri z ich šiestich favoritov boli návrhy od Giorgetta Giugiara. Giugiaro bol preto pozvaný do Wolfsburgu v januári 1970, aby pracoval na projekte EA337. V roku 1971 prevzal vedenie koncernu Rudolf Leiding a okamžite zastavil vývoj neefektívnych konceptov ako EA266 od Porsche. Namiesto toho poveril Giugiara návrhom praktického vozidla s pohonom predných kolies. VW požadoval vozidlo segmentu C s dvojpriestorovou karosériou a voliteľne 3- alebo 5-dverovou verziou. Giugiaro navrhol dizajn v štýle „origami“ – ostré línie, ploché povrchy – ktorý sám považoval za najdôležitejší návrh svojej kariéry.
Prvé prototypy Golfu mali obdĺžnikové svetlá a široké zadné svetlá. Jeden z nich bol dokonca upravený so zasúvacími bočnými dverami. Medzi návrhmi názvu boli „Blizzard“ a „Caribe“, no napokon zvíťazil „Golf“ – niekedy vysvetľovaný ako odkaz na Golfský prúd (Golfstrom), hru golf alebo meno koňa.
Golf Mk1 dostal označenie VW Type 17. Výroba začala v marci 1974, predaj oficiálne v máji. Giugiarove obdĺžnikové predné svetlá a široké zadné svetlá boli nahradené okrúhlymi prednými a úzkymi zadnými svetlami. Prvé modely mali typickú spodnú líniu karosérie na zadných dverách, zníženú v mieste ŠPZ – medzi nadšencami známa ako Swallowtail. Kapota vpredu prechádzala plynule do masky.

Hoci Golf nebol prvým Giugiarovým návrhom pre VW, ktorý sa dostal do výroby (tým bol Passat z roku 1973 a Scirocco uvedené tesne pred Golfom), stal sa najvýznamnejším.
Pravostranné verzie sa začali predávať v Británii od októbra 1974. V roku 1975 sa Golf stal 14. najpredávanejším autom v Británii. V roku 1981 faceliftovaný Golf GTI získal titul Auto roka podľa magazínu What Car?, pred Austinom Metro a Fordom Escort MK3. V poslednom roku predaja (1983) sa predalo viac než 25 000 kusov a Golf bol opäť 14. najpredávanejším autom v Británii – aj napriek tomu, že už išlo takmer o 10 ročné auto.
Klimatizácia sa stala voliteľnou výbavou v Nemecku od augusta 1975, vrátane možnosti dodatočnej montáže. V decembri 1975 prebehla mierna úprava dizajnu – Swallowtail nahradila jednoduchá rovná línia, upravená bola aj kapota.
V Japonsku sa Golf začal predávať v roku 1975 cez sieť predajcov Yanase. Jeho rozmery a objem motora vyhovovali japonským predpisom. V roku 1975 sa Golf stal vicemajstrom v súťaži Európske auto roka, prehral s Citroënom CX.
V decembri 1978 boli úzke nárazníky nahradené plastovými, ktoré prechádzali až po boky. V roku 1980 pribudli širšie zadné svetlá, nový prístrojový panel a LED kontrolky. Americké verzie dostali obdĺžnikové svetlá. To bola posledná väčšia úprava pred uvedením Golfu Mk2 (september 1983, UK – marec 1984).
Bez pochýb je VW Golf I dodnes vnímaný ako prelomový model – nielen pre Volkswagen, ale pre celý automobilový priemysel. Ako nástupca milovaného Beetla predstavoval odklon od tradície a signalizoval prechod Volkswagenu z pohonu zadných kolies so vzduchom chladeným motorom vzadu na pohon predných kolies s vpredu uloženým vodou chladeným motorom – prelomovú zmenu, ktorá definovala novú éru značky.
Nebol to však len populárny automobil. Pre mnohých ľudí po celom svete to bolo prvé nové auto, ktoré si kedy kúpili. Bol to veľmi spoľahlivý automobil, ktorý bez problémov zvládal každodennú prevádzku a bol veľmi jednoduchý na údržbu. Okrem toho bol mimoriadne úsporný, čo z neho robilo ideálnu voľbu pre mladé rodiny.
A nesmieme zabudnúť na Golf GTI. Jeden z priekopníkov segmentu „hot hatch“, uvedený v roku 1976, sa rýchlo stal populárnym vďaka výkonnejšiemu motoru, širším pneumatikám a športovejším dizajnovým úpravám. Celková produkcia verzie GTI vysoko prekonala očakávania Volkswagenu – počas životného cyklu vozidla sa jej predalo viac než 462 000 kusov. Dodnes je považovaný za predchodcu všetkých moderných hot hatchov.
🚘 Modelové verzie
Golf I sa vyrábal vo viacerých verziách:
Golf N, L, GL, GLS – podľa výbavy (základná až luxusná)
GTI (1976) – športová verzia, 110 koní, červený lem masky
Diesel (1976) – 1.5 a neskôr 1.6
Cabriolet (od 1979) – vyrábaný firmou Karmann až do 1993!
Citi Golf (JAR) – výroba pokračovala až do roku 2009
Rabbit (USA) – špecifiká prispôsobené americkým normám